mail.pngmixcloud.pngindex

HENK_John_oosting.JPG

 

What the hell is a H.E.N.K.?

My work can be divided in to two directions. I make work about him, and work is being made by him, which is by me of course. When this becomes an installation I give them the name H.E.N.K., and are numbered consecutively. 

These installations all have certain conceptual conditions in which they have to suffice.

 

The installation has a day- and night aesthetics

In de analyse van de neon reclameborden van de stad Las Vegas in het boek "Learning from Las Vegas" van Robert Venturi komt naar voren dat deze  een dag  en een nacht esthetiek hebben. 's Nachts moeten de borden de strijd aan gaan met elkaar om de mensen het casino in te lokken. Overdag vind de strijd plaats om ze vanuit de auto in het hotel te krijgen. Deze concurrentiestrijd heeft tot een heel specifieke esthetiek geleid. De observatie uit het boek is mij heel erg bijgebleven, en vond ik zeer interessant.

Dit betekent dat als er geen video draait of licht aanstaat het alsnog een esthetisch werk is. Het kan bestaan zonder de inzet van deze middelen.

 

There is a clash with high and low art

Mijn inspiratie komt uit vele hoeken, die van de moderne kunst  maar ook die van de strip, film, televisieserie of computerspel. Ik noem het verschil "hoge" en "lage" kunst, omdat dit het vanuit kunsthistorisch oogpunt zo beschouwd wordt. Voor mij zit er geen verschil tussen deze twee. Ik vind het belangrijk om deze twee bronnen heel bewust in te zetten en met elkaar te vermengen.

 

Part of the installation is light or an moving image. 

Als uitgangspunt wil ik de geschiedenis, een schilderij of een sculptuur, samen laten komen de huidige tijd, bewegend beeld. Het kunstwerk van de toekomst is volgens mij een samenspel is van oude techniek en nieuwe techniek. Ik wil deze visie overdragen via het werk.

 

The installation is about the dynamics of contemperary culture.

Een onderdeel van het futuristisch manifest is het standpunt dat een kunstwerk de dynamiek van het moderne leven moet laten zien. Dat wil ik laten terug komen in mijn werk.

Dit kan door middel van animatie of video, of het werk heeft een bewegend element. Beweging creëert bewustzijn. Een schilderij is statisch, en daarom kan het gebeuren dat het verdwijnt uit ons gezichtveld, doordat we er aan gewend raken. Daarom vind ik het belangrijk dat mijn werk in beweging is.

 

an artwork is the inspiration for the installation.

Kunst inspireert mij. Er valt veel te leren door je in een kunstenaar te verdiepen, en in zijn geest een werk te maken. Ook zijn er diverse elementen die mij kunnen inspireren, het medium, kleurgebruik, materiaal, compostie en de symboliek van een kunstwerk. Ik kies heel bewust een kunstenaar/kunstwerk, en ga daar me aan de slag.

 

The installation relates to the space it is in.

Er vindt een bepaalde ruimtelijke gewaarwording plaats, waardoor je je heel bewust wordt van de (gesuggereerde)ruimte. Ik gebruik hiervoor invloeden uit de graffitikunst en optische kunst. In graffiti wordt heel veel gespeeld met perspectief je heel bewust maken van de ruimte. Optische kunst doet hetzelfde voor mij. Door een patroon op een muur temaken, en er wat voor te hangen, ontstaat er door de ruimte een steeds veranderend patroon wanneer je e langs beweegt.