mail.pngmixcloud.pngindex

HENK II

Animatie op reclamebord, februari 2015

 

 

 

De basis voor dit werk komt het boek "Learning from Las Vegas" door Robert Venturi. Dit is een grondige analyse van de strip in Las Vegas, en datgene wat de strip zo aanspreekt op het grote publiek. Het boek vergelijkt de bouwwerken van de strip met enkele modernistische bouwwerken, en is tevens een analyse wat er mis is met modernistisch architectuur.

De stad Las Vegas fascineert me enorm. Na een bezoek aan de stad ben ik er door geobseddeerd geraakt. Dit zijn meerdere elementen, waarbij de neon reclameborden een onderdeel van zijn. Wat Robert Venturi in zijn analyse zegt over deze borden is dat ze een dag- en nacht esthetiek hebben. De borden moeten 'snachts mensen verleiden het casino te betreden  maar dit geld ook voor overdag. Dit principe is mij heel erg bezig gaan houden, en vormt de basis voor dit werk.

Onlangs kwam ik in een galerie vlak voordat het openging. Er waren veel kunstwerken opgesteld die gebruik maakten van beamers. Wat mij opviel is hoe dood de kunstwerken oogden zonder dat de beamers en de lampen aanstonden. Het principe van een esthetiek voor de dag en nacht leek me een goed uitgangspunt binnen een kunstcontext waarbij 's nachts een animatie op de plaat wordt geprojecteerd. Zelfs als de lampen en beamers niet aan staan is het een werk.